Klíčové funkcionality CRM řešení v kontaktních centrech |
Čtvrtek, 18 Listopad 2010 11:44 |
Přidělování komunikací a požadavků k vyřízeníV současnosti převládá jednoznačný trend, kdy provozní management kontaktních center chce přidělování on-line komunikací (telefonní hovory a chat) i off-line komunikací (e-maily, webové formuláře, dopisní korespondence, faxy, SMS zprávy) řešit prostřednictvím systému. Nikoliv tak, že si operátoři vybírají, co budou řešit. Existují dvě základní varianty řešení. První z nich je využití tzv. multikanálového routingu všech požadavků, druhou dispečink oddělných front pro on-line a off-line požadavky. Ve variantě Multikanálový routing je využita speciální technologie, která dokáže přidělovat všechny typy požadavků operátorům či pracovníkům back office na základě nastavených pravidel, podmínek a znalostí uživatelů. Z pohledu kontaktního centra by aplikační řešení (CRM) mělo umožňovat uživatelům přihlašovat se k systému multikanálového routingu a také od něj přebírat informace o příchozí komunikaci. Především to, komu je přidělována, a doplňkové informace o adresátovi, příjemci, informacích z IVR, z obsahu e-mailu apod. Na základě takových informací by pak mělo operátorovi otevírat úvodní obrazovky podle toho, co přijatá data zobrazují. Například pokud zákazník volá a v IVR zadá, že chce vysvětlení k faktuře, a volá ze svého čísla, řešení by mělo automaticky operátorovi při vyzvednutí hovoru zobrazit poslední fakturu či seznam posledních faktur s náhledem na jejich základní identifikační údaje. Nebo pokud zákazník poslal e-mail, ve kterém se informuje na podmínky či postup, řešení by „rovnou" mělo otevřít krok s výběrem z přednastavených šablon pro požadovaný typ podmínek či postupu. Z druhé strany, pokud řešení požadavku zákazníka nelze vyřešit uživatelem hned, je potřeba si vyžádat součinnost nebo předat řešení někomu jinému, aplikační řešení kontaktních center musí podporovat předání informace či nového úkolu systému multikanálového routingu k jeho dalšímu směrování (posunutí v čase nebo na další řešitele). Postup obsluhy zákazníkůPro chod kontaktního centra (ať již front office, či back office) má zásadní vliv to, zda postup musí znát agent, nebo jej zná aplikace, která operátora vyřízením daného požadavku provází. Řada kontaktních center využívá jednu ne zrovna jednouchou aplikaci, ve které se musí operátoři detailně orientovat a musí vědět a dodržet vše, co se má při každém jednotlivém požadavku zákazníka či kampani v aplikaci udělat. Nebo mají dokonce celou řadu takových různých aplikací vyžadujících totéž. Kvalitní a komplexní řešení pro kontaktní centra umožňuje operátorům využívání jednoho aplikační rozhraní, jednoho speciálního desktopu. Takového, ve kterém se mohou přihlašovat či odhlašovat k práci (včetně integrace na telefonní ústřednu) i jednoduše vyřizovat příchozí požadavky zákazníků stejně jako odchozí kampaně. Vyřizování by mělo být podporováno detailním workflow a scénáři. Díky nim může být vyřízení komunikace či úkolu jednodušší a daleko rychlejší. Operátor nemusí klikat po aplikaci či pracovat s více aplikacemi, odpadá i veškerá asistovaná práce po hovoru (tzv. ACW). Kvalitní řešení pro kontaktní centra musí zajistit prokazatelné zkrácení doby vyřízení požadavku i zkrácení doby práce po něm. Komunikační historieDůležitou funkcionalitou je možnost kdykoliv pracovníky kontaktního centra nahlížet do historie klienta a najít tam aktuální a správné informace o tom, co se kdy s klientem a jak řešilo. Strukturovaně a bezchybně. S využitím řešení schopných podporovat kontaktní centra odpadá kódování hovorů i zapisování poznámek do klientských karet v CRM či jiných aplikacích. V takových řešeních je vše evidováno automaticky tím, jak prochází pracovník zpracováním požadavku zákazníka. A to bez ohledu na to, zda jde o příchozí či odchozí hovor, e-mail, SMS zprávu, fax či požadavek vyplněný zákazníkem do formuláře na webových stránkách společnosti. Každý oprávněný uživatel by měl mít k dispozici přehledný seznam všech požadavků a komunikací se zákazníky a měl by mít možnost si je „otevřít" – zjistit detaily, které ho zajímají. Znalostní bázeBěžnou integrovanou součástí aplikačního řešení pro kontaktní centra dnes musí být funkcionalita znalostní báze, která umožňuje operátorům i ostatním uživatelům velmi jednoduše vyhledávat postupy, formuláře, ceníky, pokyny a ostatní informace. Podle toho, jaký požadavek zákazníka operátor právě řeší, vybírá znalostní báze přednastavená témata. Nalezené téma by měl mít operátor možnost přímo z rozhraní znalostní báze poslat zákazníkovi.
Z hlediska zpracování podkladů je možno počítat s rozsáhlými grafickými a formátovacími možnostmi prakticky shodnými s možnostmi formátování v MS Office. Integrace na systém routováníNedílnou součástí klientského rozhraní pro kontaktní centra musí být lišta pro přihlašování k práci, respektive lišta umožňující zadávat operátorům libovolné statusy jejich práce (řešení on-line požadavků, řešení off-line požadavků, oběd, školení, porada, přestávka apod.). Zároveň by řešení mělo umět číst data přicházející s příchozím hovorem (úkolem) a podle nich automaticky identifikovat zákazníka i automaticky spouštět určený postup zpracování jeho požadavku. Podobně by mělo být řešení schopno podporovat odchozí hovory asistovaným či automatickým vytáčením telefonních čísel. Sledování stavu a výkonů kontaktního centraV neposlední řadě musí být veškerá činnost v systému detailně evidována. Řešení musí být schopno poskytnout on-line detailní statistiky o výkonech a výsledcích kontaktního centra jako celku i jeho částí a jednotlivců. Michal Beránek |